Större konkurrens med fler anbudsläggare

Ge bolaget ett gott slut på året

Mindre utbud av affärsmöjligheter inom flera branscher har medfört att anbudsläggarna blir fler på mindre antal anbud och möjligheterna att få en jämn och trygg forecast blir utmanande. Hur kan era möjligheter öka redan i förfrågningsstadiet och kanske vinna affären tidigt genom att uppfattas som en tryggare partner än era konkurrenter?

Större konkurrens med fler anbudsläggare

Skapa större möjligheter för att vinna affärer

Flera branscher är starkt påverkade av hög inflation och kraftigt höjda räntor vilket har medfört att fastighets- och byggbranschen nästan helt avstannat inom nybyggnation. Detta har i sin tur påverkat många branscher då flera bolag är stort beroende av att fastighets- och byggbranschen rullar stabilt. När det hårdnar i affärerna är det hög tid och ibland väldigt bråttom att se om sitt hus.

Vad erbjuder man egentligen marknaden, hur kan ni bli effektivare och hur arbetar ni smartare i sälj- och projektfasen? Att verkligen göra det arbete som inte legat i fokus när det varit högkonjunktur i många år. Vi menar arbetet med att se lika proffsiga ut i anbudsfasen som när ni genomför och producerar i det dagliga arbetet.
Hur ska ni uppfattas, vad ska ett komplett anbud innehålla och hur kan ni bli bättre och effektivare i ert anbudsarbete? 
Beroende på hur ni arbetar i ert dagliga säljarbete kan rådgivningen se olika ut men generellt vill vi ge er några värdefulla tips. 

1. Dela med er och visa offentligt de projekt ni genomfört samt andra nyheter på ert företag. Vi brukar kalla det för nyheter & referenser och rekommenderar att lägga upp det på er webbsida.

2. Producera en proffsig företagspresentation där allt om er finns. Lyft upp era policys inom kvalitet, miljö, jämställdhet, arbetsmiljö samt era värdeord, processer i korthet och eventuella certifieringar.  

3. Bifoga en presentation till aktuellt anbud med liknande referensprojekt, då känner kunden att ni är rätt leverantör för just detta projekt då ni gjort liknande flera gånger tidigare.

4. Att ha med en utvecklad process på hur ni tänkt att arbeta i aktuellt projekt samt att lyfta den tilltänkta personalen som ska ingå i projektet uppfattas extra proffsigt. Ett kort CV på personalen stärker er ytterligare.

5. Bygg upp ert anbud med stor noggrannhet, det är nämligen oftast på detaljerna det avgörs om ni får uppdraget men också för er att få möjlighet att tjäna några extra slantar. Vi brukar rekommendera rubriker som förutsättningar, behov, process, resultat, garanti, kvalitet, besiktning, godkännande samt förslag på förbättringar på delar eller hela projektet med utgångspunkt på förfrågningsunderlaget.

6. Skicka anbudet med digitalt system så har du kontroll på öppning av anbudet vilket hjälper dig att hålla koll på när du ta action och följa upp ditt anbud. Ett digitalt system ger också ett proffsigare intryck.

7. Det finns en mängd och olika stor omfattning av CRM system men att ha ett kund- och projektsystem är guld värt när ditt företag växer och utvecklas. Det finns en uppsjö av olika system och fallgroparna många. I flera av dem system vi rekommenderar kan du producera ditt anbud, ha alla mallar, presentationer osv samlade samt skicka komplett anbud digitalt till kunden via systemet.

Fler intressanta artiklar hittar du här