Reflektioner och tankar kring tillväxt

De flesta företagsägare vi träffar strävar efter tillväxt i sitt bolag och utveckling av sitt erbjudande och inte minst personalutveckling. Men vissa säger dock motsatsen.

Vår studie visar hur olika företagare förhåller sig till tillväxt och hur deras tankar är kring deras företagande.

Vilken företagare är du?

Olika typer av företagare

”Den ofrivillige entreprenören” är t ex egenföretagaren, experten eller frilansaren som inte vill bygga bolag men växer ändå. Personen får så många förfrågningar att hen inte hinner med, måste tacka nej, anlita underleverantörer eller anställa. Tillväxten drivs av exceptionell leverans och positivt ”word of mouth”.

”Mästerbyggaren” vill både lyckas och växa med sitt bolag. Det här är idealet för många – ett stabilt bolag som växer med bibehållen lönsamhet. Men det finns riskabla tillväxtmodeller och modeller där företaget växer men på bekostnad av lönsamhet.

”Livsstilsföretagaren” växer inte och vill inte växa. Frihet över jobbet och sin egen tid brukar vara ett starkt argument för att driva eget hos denna grupp. Livsstilsföretagaren säger ofta att hen inte vill bygga en organisation med anställda eftersom det begränsar den eftersträvade friheten.

”Kämpen”, som vill växa men inte växer, utgör kanske den vanligaste gruppen. Här kämpas det med försäljning och beläggning, konjunktur, prispress och konkurrens. Anledningarna till att de inte lyckas växa kan vara många: ineffektiv organisation, brister i affärsmodellen eller erbjudandet, ineffektiv försäljning eller svårt att hitta och anställa rätt personal.

Fler intressanta artiklar hittar du här