Hur ökar du engagemanget hos säljarna?

När man rekryterar och arbetar med säljarna fokuseras det oftast på vilken kompetens och erfarenhet de har. Många spenderar hundratusentals kronor på kompetensutveckling och lägger veckor med tid för att ta fram budgetar och säljplaner.

Men vad är det som gör att man lyckas nå eller slå säljbudgeten?

Att förstå strategin är avgörande!

Skapa rätt mentala inställning

Det som oftast skiljer framgångsrika företag från mindre framgångsrika är kraften att kunna genomföra uppsatta planer och aktiviteter.

Det handlar om att skapa inställning med motivation och engagemang hos säljarna så planerna kan bli verklighet.
Traditionellt arbetar många företagsledare med att motivera sina säljare genom olika tävlingar, ekonomiska belöningar och veckomöten med pep talk.
Det finns en risk att detta arbetssätt bara fungerar kortsiktigt och inte ger en långsiktig tillfredsställelse med ytterligare risk att säljaren hela tiden ska ha mer betalt för att stanna. Eller att det kräver ännu mer tid av säljchefen för att hålla motivationen uppe bland sina säljare.

Vår erfarenhet säger att säljarna måste förstå företagets strategi, vara motiverad till att uppnå målen, fokuserad och att ha roligt på jobbet samt vara öppna för förändring.

När alla medarbetare förstår företagets strategi arbetar de i rätt riktning och når målet på kortare tid!

Fler intressanta artiklar hittar du här